Raporty składane przez tajemniczych klientów
Tajemniczy klienci przeprowadzają różnego rodzaju badania ankietowe podczas swojej wizyty w ocenianym sklepie. Oczywiście robią to w taki sposób, aby osoby przez nie badane nie zorientowały się, że uczestniczą w badaniu. Dlatego tajemniczy klienci mogą posiadać przy sobie na przykład telefony z funkcją nagrywania.
Po przeprowadzaniu badań składają oni raporty i sprawozdania, które czasami wysyłane są do pracodawcy drogą internetową, a innym razem omawiane podczas osobistego z nim spotkania. Następnie poddawane są one interpretacji, na podstawie której zleceniodawcy wykonywanych badań starają się poprawić coś w jakości swoich usług. Dzięki temu mogą pozostawać konkurencyjni lub poprawić coś w jakości swojej pracy.
Wikipedia i normy badań tajemniczego klienta
Ze względu na delikatny charakter badań Mystery Shopping oraz fakt, że z zasady ta metoda ma bardziej oceniać firmę, niż jej pojedynczych pracowników, ustalono surowy zbiór norm etycznych i kodeks dobrych praktyk, które w skrócie można zawrzeć w trzech punktach:
Nieetyczna jest negatywna motywacja pracowników na podstawie wyników pojedynczych obserwacji (w szczególności nagana, odbiór premii czy zwolnienie z pracy). Etyczna jest motywacja pozytywna, czyli nagrody i wyróżnienia pracowników, którzy wypadli najlepiej.
Pracownicy badanej firmy powinni mieć świadomość prowadzonych badań Mystery Shopping oraz wiedzę co jest badane i w jakim celu. W szczególność pracownicy powinni wiedzieć i wyrazić zgodę na utrwalanie ich głosu lub obrazu podczas badań z użyciem wideo lub podsłuchu oraz ustalić razem z badaną firmą, w jaki sposób materiały te będą przechowywane i niszczone. W Polsce zasady dotyczące nagrywania regulowane są przez ustawę o ochronie danych osobowych, które w praktyce często są łamane zarówno przez firmy badawcze, jak i zlecające badania.
Źródło:
Prowadzenie mystery shoppingu
Mystery shopping to inaczej realizowanie jakichś zakupów w sklepie przez osoby do tego wyznaczone, które na podstawie tego, w jaki sposób zostały obsłużone dokonują jego oceny. Dlatego prowadzeniem mystery shoppingu zajmują się osoby dobrze znające się na marketingu sklepowym, a jednocześnie orientujące się w tym, jaką jakość powinny posiadać określone produkty. Dlatego miejsca przeprowadzania mystery shoppingu są bardzo różne.
Może być on przeprowadzany w praktycznie każdym sklepie, wszystko zależy jedynie od tego, jakiego rodzaju sklep jest aktualnie monitorowany. Trzeba przyznać, że fachowo przeprowadzony mystery shopping potrafi dostarczyć wielu informacji na temat jakości usług wykonywanych w konkretnym sklepie.