Czysto w domu i biurze

piesz, sprzątaczka w klubie sportowym "Tęcza" grana w filmie Miś przez Hannę Skarżankę, w tej samej roli w filmie Ryś plejada gwiazd polskiego filmu: Grażyna Szapołowska, Joanna Żółkowska, Krystyna Janda, Dorota Stalińska, Anna

Czysto w domu i biurze

Sprzątanie w kulturze i literaturze

W polskiej kinematografii zapisało się kilka słynnych kreacji sprzątaczek:

sprzątaczki w kultowej polskiej komedii Co mi zrobisz jak mnie złapiesz,
sprzątaczka w klubie sportowym "Tęcza" grana w filmie Miś przez Hannę Skarżankę,
w tej samej roli w filmie Ryś plejada gwiazd polskiego filmu: Grażyna Szapołowska, Joanna Żółkowska, Krystyna Janda, Dorota Stalińska, Anna Majcher i Beata Tyszkiewicz.
Tytuł Une femme de ménage czyli Sprzątaczka nosi francuski film w reż. Claude'a Berri z 2002 r. Główne postacie sprzątaczek lub sprzątaczy można znaleźć również w innych filmach2:

Good Will Hunting (1997, reż. Gus Van Sant),
Joe Dirt (2001, reż. Dennie Gordon),
My Life Without Me (2003, reż. Isabel Coixet),
Vera Drake (2004, reż. Mike Leigh),
Volver (2006, reż. Pedro Almodóvar),
La Sconosciuta (2006, reż. Giuseppe Tornatore).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%85tacz


O znaczeniu przestrzeni publicznej

Chcemy, żeby nasze otoczenie było czyste i ładne. Jednak trzeba włożyć naprawdę dużo wysiłku, żeby tak było. Na szczęście w polskich miastach z każdym rokiem poprawia się wygląd przestrzeni publicznych. Skwery i parki są bardziej zadbane, trawniki przystrzyżone, a parkingi chodniki zimą odśnieżane. To w jakim miejscu żyjemy ma ogromny wpływ na nas. Zadbane tereny zielone zachęcają do aktywności fizycznej i spacerów, a to poprawia nie tylko nasze samopoczucie, ale również zdrowie.


Czysty zysk?

Rynek akcesoriów do sprzątania jest naprawdę spory. Z ekranu telewizora, co chwilę słychać o jakimś cudownym wynalazku, który ma usprawnić tę (niezbyt) lubianą czynność. Można się tutaj spierać, czy reklamy mopów są seksistowskie, bo przecież to praktycznie zawsze kobieta gra tu główną rolę. Sprzątających panów jest w telewizji jak na lekarstwo. Jednak zostawmy tę drażliwą (przynajmniej dla niektórych) kwestię i przejdźmy dalej. Skupmy się raczej na tym, czy te wszystkie innowacje faktycznie się sprawdzają, czy też może jest to raczej czysty (nomen omen) marketing?