Uwaga! Technicznie i naukowo

olejnymi etapami pracy naczynia urabiającego występują etapy pomocnicze, takie jak przeniesienie naczynia z urobkiem, jego opróżnienie i powrót do pozycji pracy. Jest to grupa koparek najpowszechniej znanych i stosowanych. Znajduj

Uwaga! Technicznie i naukowo

typ koparki wyposażony w jedno naczynie

Koparka jednonaczyniowa ? typ koparki wyposażony w jedno naczynie urabiające, pracująca w cyklu przerywanym, tzn. pomiędzy kolejnymi etapami pracy naczynia urabiającego występują etapy pomocnicze, takie jak przeniesienie naczynia z urobkiem, jego opróżnienie i powrót do pozycji pracy. Jest to grupa koparek najpowszechniej znanych i stosowanych. Znajdują powszechne zastosowanie przy pracach ziemnych budowlanych i transportowych. Rzadko, a dotyczy to głównie dużych maszyn, są stosowane w górnictwie odkrywkowym.

Koparki jednonaczyniowe przy zastosowaniu wymiennnego osprzętu są wykorzystywane do innych niż kopanie prac pomocniczych, m.in.:

podnoszenia ładunków (wtedy wyposaża się ją w osprzęt dźwigowy)
jako ładowarka (osprzęt ładowarkowy)
jako kafar (osprzęt kafarowy)
inne (widły, nożyce, młot hydrauliczny, świder, czy zrywak)


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka_jednonaczyniowa


Hamulce na powietrze?

W samochodach osobowych hamulce działają na takiej zasadzie, że jeśli kierowca nie trzyma nogi na pedale hamulca to samochód może się swobodnie toczyć. Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz. Do przeniesienia siły z nacisku na pedał na sam mechanizm hamulca stosowany jest płyn. Czyli są to hydrauliczne układy hamulcowe.

W ciężkich samochodach ciężarowych np. TIRach hamulce działają w sposób odwrotny. Jeśli w układzie nie ma ciśnienia to szczęki lub klocki hamulcowe są dociśnięte do powierzchni hamowania. Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę. W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania. Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany.


Naprawa maszyn budowlanych

Porządny sprzęt budowlany jest w praktyce bardzo kosztowny, dlatego ważne jest to, aby na bieżąco był odpowiednio eksploatowany. Operować i konserwować tego rodzaju sprzęt jak dźwig, koparka czy ładowarka powinna obeznana osoba, która przeszła konkretne przeszkolenie. Odpowiednia eksploatacja sprzętu pozwala uniknąć kosztownej naprawy. Zresztą taka naprawa maszyn budowlanych też powinna być wykonywana tylko i wyłącznie przez dedykowany do tego zadania serwis, który zna się na specyfikacji danej maszyny i jest w stanie zagwarantować niezbędne elementy wymienne oraz przywrócić urządzenie do należytego stanu.